Izvēlies autorizācijas veidu

IR

QUO
Ir jautājumi, uz kuriem atbilde "jā" vai "nē" izmaina pasauli. Svarīgi, lai šādos
jautājumos gudrā strīdā uzvar spēcīgākie argumenti. Pievienojies diskusijai!
debašu arhīvs
22%
78%
Māra Miķelsone
moderators
Vai Latvijā ir vajadzīgs jauns TV kanāls krievu valodā?
Jauns Latvijas sabiedriskā medija televīzijas kanāls krievu valodā - šāda iniciatīva nākusi no NEPLP un Latvijas Televīzijas atbalstīta devusies "tautās", pašai tautai pirms tam neprasot un neizdiskutējot ieguvumus un zaudējumus no valsts finansēta medija kanāla svešvalodā.

Palielinot krievu valodas svaru Latvijas mediju telpā, uzvarēsim informācijas karā Krieviju? Vai vājināsim Latvijas medijus? Latvijas krievi vairāk uzzinās par notiekošo Latvijā vai neskatīsies šo kanālu, jo jau tagad sabiedriskās televīzijas vietā priekšroku dod Krievijas TV kanāliem...

Debatēs bijusī kultūras ministre, kuras vadībā tika izstrādātas sabiedrības integrācijas pamatnostādnes, Sarmīte Ēlerte (Vienotība) un 12.Saeimas deputāts Edvīns Šnore (Nacionālā apvienība).

Kā domājat jūs? Piedalieties, izsakot viedokli un iesaistoties debatēs! 
lasīt vairāk

QUO tu domā pirms debates?

PAR
PRET
98 balsojumi

19%

81%

Sarmīte Ēlerte
Rīgas domes deputāte, Vienotība

Argumenti par

Krievija propagandas karš pret Rietumiem būs ilglaicīgs, tā intensitāte nemazināsies. Informāciju kā kara darbības ieroci Krievija ir ierakstījusi savos stratēģiskajos plānos un gatava dāsni finansēt. Lai noturētos pie varas, Putins konsolidē nācija - ar represīvu iekšpolitiku un agresīvu ārpolitiku. Abu pavadone ir un būs propaganda. Svarīgs Kremļa ārpolitikas mērķis ir vāja un sašķelta ES.
Krievija propagandas karš pret Rietumiem būs ilglaicīgs, tā intensitāte nemazināsies. Informāciju kā kara darbības ieroci Krievija ir ierakstījusi savos stratēģiskajos plānos un gatava dāsni finansēt. Lai noturētos pie varas, Putins konsolidē nācija - ar represīvu iekšpolitiku un agresīvu ārpolitiku. Abu pavadone ir un būs propaganda. Svarīgs Kremļa ārpolitikas mērķis ir vāja un sašķelta ES.
1
Uz mums attiecas Krievijas ārlietu ministrs Sergejs Lavrova teiktais, ka krievi ārzemēs jāuzlūko kā resurss, kas jāizmanto pilnībā. Tāpēc krievvalodīgo iekļaušana Latvijas nacionālajā sarunā ir nacionālās drošības jautājums. Tāpēc uzskatu, ka ir nepieciešams sabiedriskā medija kanāls krievu valodā.
Uz mums attiecas Krievijas ārlietu ministrs Sergejs Lavrova teiktais, ka krievi ārzemēs jāuzlūko kā resurss, kas jāizmanto pilnībā. Tāpēc krievvalodīgo iekļaušana Latvijas nacionālajā sarunā ir nacionālās drošības jautājums. Tāpēc uzskatu, ka ir nepieciešams sabiedriskā medija kanāls krievu valodā.
Pretarguments
Nepiekrītu, ka “nacionālajai sarunai” Latvijā ir jānotiek krieviski. Ja sāksim iet pa šo ceļu, ir pilnīgi skaidrs, ka ar pāriešanu uz krievu valodu nepietiks. Vai tad nu mēs nepazīstam mūsu mūžam “diskriminēto un aizvainoto" krievu iebraucēju mentalitāti? Vajadzēs domāt par krievu ziemassvētku atzīšanu, pēc tam acīmredzot arī par Lieldienām. Straujumas kundze mums atgādina, ka arī 9. maijs ir “svēts” tūkstošiem mūsu līdzcilvēku.
Rezultātā "nacionālā saruna" var izrādīties tāda, kurā pamatnācijas pārstāvjiem var rasties grūtības piedalīties. Pirmkārt, krievu valodas nezināšanas dēļ un, otrkārt, tāpēc, ka nav pieņemami Saskaņas centra uzstādījumi.
2
Lielākajai daļai Latvijas krievvalodīgo ir atvēlēts dzīvot informācijas telpā, kas ražo vai atražo Kremļa impērisko ideoloģiju. Populārākais kanāls Latvijā, kurā informatīvos raidījumus skatās cilvēki, kas ģimenē sarunājas krieviski, ir Krievijas TV kanālu pagarinājums - PBK (71%) - SKDS aptauja 2014.gada novembrī. Otrajā vietā – RTR Rosija (50%), kurā darbojas galvenais Kremļa propagandists D.Kiseļovs.
Lielākajai daļai Latvijas krievvalodīgo ir atvēlēts dzīvot informācijas telpā, kas ražo vai atražo Kremļa impērisko ideoloģiju. Populārākais kanāls Latvijā, kurā informatīvos raidījumus skatās cilvēki, kas ģimenē sarunājas krieviski, ir Krievijas TV kanālu pagarinājums - PBK (71%) - SKDS aptauja 2014.gada novembrī. Otrajā vietā – RTR Rosija (50%), kurā darbojas galvenais Kremļa propagandists D.Kiseļovs.
Konkurence ar šiem kanāliem būtu sabiedriskā kanāla mērķis. Trešajā vietā ir pārsvarā izklaidējošais TV5 (48%). PBK un TV5 popularitāte liecina, ka cilvēkiem ir vēlme pēc vietējā satura.
63% no tiem, kas ģimenē runā krieviski, atbalsta jaunu kanālu krievu valodā (46% latviešu), 59% saka, ka ir liela iespēja, ka to skatīsies. Protams, šāds “solījums” ir jāuzlūko kritiski, bet tas dod zināmas cerības, ka ir vērts.
Pretarguments
Saskaņā ar SKDS aptauju 74% krievvalodīgo pauž piedarību Latvijai.
Pieņemu, tas ir tādēļ, ka saskaņā ar SKDS datiem, vietējie krievi iegūst informāciju par Latvijas notikumiem gandrīz pilnībā tikai no Latvijas žurnālistu gatavotiem TV sižetiem (PBK 48%; TV5 42%; LTN 28%; TV3 22%; LTV7 21%; LTV1 19%). No Kremļa TV vietējie krievi informāciju par Latviju saņem ļoti minimāli (NTV Mir 10%; RTR 9%; RENTV 9%).
Tas, ka vietējie krievu mediji - prese, radio, LTV7, TV5 un PBK arī pēc būtības atražo daudz ko no Kremļa propagandas, Interfrontes un SC idejām, tur varu Jums piekrist.
Taču, uzsveru vēlreiz - tas ir pašu vietējo krievu veidots saturs. Jūs rakstāt, krievvalodīgajiem “ir atvēlēts” dzīvot šajā info telpā. Nē, viņiem nav “atvēlēts”. Tā ir viņu izvēle! Pirkt un lasīt Vesti Segodņa, skatīties PBK, vai balsot par SC. Ir arī citas alternatīvas, bet viņi tās neizvēlas.
Kas attiecas uz PBK, tad NEPLP vadītājs Dimants nebūt neuzskata, ka PBK informācija par Latviju ir neobjektīva, tieši otrādi, PBK "Латвийское время" ziņas (Nr.1. krievu vidū), Dimantaprāt, esot visnotaļ labas un objektīvas. Neaizmirsīsim, ka PBK tomēr ilgus gadus kūrēja Ivars Belte, pašreizējais LTV vadītājs. Kāpēc Jūs domājat, ka tagad Belte veidos kaut ko kardināli atšķirīgu? Vēl jo vairāk, ja LTV-3 krievu kanālā strādās bijušie PBK žurnālisti, kā tas tagad ir LTV7.
3
Kā nodrošināt, lai šis kanāls būtu lojāls neatkarīgai, demokrātiskai, eiropeiskai Latvijai? Ietvaru jau tagad skaidri nosaka Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likums: „(..)respektējot uzskatu daudzveidību, aizstāv neatkarīgas, demokrātiskas un tiesiskas Latvijas valsts ideju(..)” Varbūt jārīkojas kā igauņiem, kas darbā krievu valodas kanālā pieņems nupat vai nesen augstskolu beigušos. Iespējams, darbā pieņemšanas intervijā jānoskaidro pretendenta attieksme, piemēram, pret Krievijas agresiju Ukrainā, Latvijas nepārtrauktības doktrīnu vai Latvijas ģeopolitisko piederību. Arī braukšanas tiesību eksāmenu nenokārto visi.
Kā nodrošināt, lai šis kanāls būtu lojāls neatkarīgai, demokrātiskai, eiropeiskai Latvijai? Ietvaru jau tagad skaidri nosaka Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likums: „(..)respektējot uzskatu daudzveidību, aizstāv neatkarīgas, demokrātiskas un tiesiskas Latvijas valsts ideju(..)” Varbūt jārīkojas kā igauņiem, kas darbā krievu valodas kanālā pieņems nupat vai nesen augstskolu beigušos. Iespējams, darbā pieņemšanas intervijā jānoskaidro pretendenta attieksme, piemēram, pret Krievijas agresiju Ukrainā, Latvijas nepārtrauktības doktrīnu vai Latvijas ģeopolitisko piederību. Arī braukšanas tiesību eksāmenu nenokārto visi.
Pretarguments
Ja pareizi saprotu, tiek likts priekšā, Latvijas sabiedriskajā medijā rīkot īpašas darba pārrunas krieviem, kurās tiks noskaidrota viņu attieksme pret Latvijas nepārtrauktības doktrīnu u.tml. Vai ir pārliecība, ka tas ir likumīgi?
Kā piedāvājat rītoties, ja kāds ātrās naudas tīkotājs piekritīs visām vajadzīgajām doktrīnām, bet ticis ēterā sāks sludināt, ka Ukrainā nav Krievijas agresijas (kā tagad tas notiek LTV7)? Ko tad? Saskaņā ar Latvijas likumiem šādu cilvēku NEDRĪKST atlaist. Latvija ir demokrātiska valsts, kurā cenzūra ir aizliegta.
Tāpēc, kā angļi saka, let’s face it, ja tiek veidots Latvijas krievu kanāls, tad ir jābūt gataviem, ka tajā skanēs Latvijas krievu viedoklis. Un mēs lieliski zinām, kāds tas ir. Referendumi un vēlēšanas to uzrāda nekļūdīgi. Šo viedokli jau pārstāv divi vietējie televīzijas kanāli - PBK un TV5. Nedomāju, ka ir nepieciešams vēl trešais.
Kopsavilkumā Kara laikā informācijas lapiņas iedzīvotājiem no lidmašīnām kaisa valodā, kas viņiem vislabāk saprotama.
Kopsavilkumā Kara laikā informācijas lapiņas iedzīvotājiem no lidmašīnām kaisa valodā, kas viņiem vislabāk saprotama.
Edvīns Šnore
12.Saeimas deputāts, Nacionālā apvienība

Argumenti pret

Latvijas valsts finansēts TV kanāls krievu valodā ne tikai nedos labumu, tas nodarīs ļaunumu mūsu valstij. Finansiālie zaudējumi būs tikai pusbēda. Latvija pēc būtības tiks atsviesta 1990.gadā, kad ar “draudzīgu sadzīvošanu” saprata runāšanu krieviski un kad divvalodība bija oficiālā valsts politika.
Latvijas valsts finansēts TV kanāls krievu valodā ne tikai nedos labumu, tas nodarīs ļaunumu mūsu valstij. Finansiālie zaudējumi būs tikai pusbēda. Latvija pēc būtības tiks atsviesta 1990.gadā, kad ar “draudzīgu sadzīvošanu” saprata runāšanu krieviski un kad divvalodība bija oficiālā valsts politika.
1
Vietējās informācijas pārbagātība krievu valodā. 
Vietējās informācijas pārbagātība krievu valodā. 
Latvijā jau tagad viss ir krieviski. Latvijas krieviem pieejams vietējo krievu žurnālistu veidots saturs gan TV, gan radio, gan presē, gan interneta portālos. Paši krievi atzīst, ka jau tagad LTV nodrošina pietiekami daudz ziņu raidījumus krievu valodā. Kas tad vēl pietrūkst?
Pretarguments
Impēriskās propagandas pārbagātība krievu valodā
Latvijā tiešām ir bagātīgi pieejama informācija krievu valodā. Visietekmīgākais medijs - televīzija, augot vien agresivitātē, Latvijas informācijas telpā piedāvā Kremļa propagandas zombēšanas seansus, nu jau ne tikai ziņu raidījumos, bet arī, pārtraucot filmas vai izklaides šovus. Tieši tāpēc, ka divi populārākie kanāli, kurus Latvijā skatās cilvēki, kas ģimenē sarunājas krieviski, ir PBK (71%) un RTR Rosija (50%), ir nepieciešama alternatīva – sabiedriskās televīzijas kanāls krievu valodā. Pašreizējais sabiedriskās televīzijas kanāls, kurā starp sporta u.c. raidījumiem ir izkaisītas ziņas un daži raidījumi krievu valodā, šādu alternatīvu nevar piedāvāt.
2
Galvenais drauds - krieviska Latvija
Galvenais drauds - krieviska Latvija
Ir mīts, ka Krievijas TV propagandas iespaidā ES dzīvojošie krievi vēlētos pievienoties Krievijai. Galvenie draudi Latvijai ir nevis vietējo krievu tiekšanās pēc Putina Krievijas, bet gan pēc krieviskas Latvijas. To vēlas vietējo krievvalodīgo vairākums – vismaz 273 347 pilsoņi (referenduma balsotāji), par nepilsoņiem nemaz nerunājot. LTV kanāls krievu valodā būtu plats solis šajā virzienā, kas tuvinātu Latviju oficiālai divvalodībai, neskatoties uz to, ka gandrīz 900 000 Latvijas pilsoņi referendumā pateica pārliecinošu divvalodībai Latvijā.
Pretarguments
Galvenais drauds – Kremļa politikas atbalstītāji Latvijā
Ja mēs iztēlojamies, ka pēc īsām un kaismīgām debatēm tiek pieņemts lēmums neveidot TV kanālu krievu valodā, vai Latvija tādēļ kļūs latviskāka? Nē, liela daļa mūsu līdzpilsoņu turpinātu krievu valodā patērēt Kremļa pasaulskatu, Latvijas informācijas telpā bez konkurences turpinātu skanēt pretukrainas, pretbaltijas, preteiropas, pretamerikas paranoja.
3
Pretrunā Latvijas likumiem. Vājinās latviešu valodas pozīcijas.
Pretrunā Latvijas likumiem. Vājinās latviešu valodas pozīcijas.
Jauns LTV kanāls krieviski būs klajā pretrunā ar Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumu, kas paredz veicināt nevis krievu, bet “latviešu valodas kā visu Latvijas iedzīvotāju kopējas saziņas valodas lietošanu".
Kanāls krieviski paslaucīs zem paklāja visu to, kas sasniegts latviešu valodas pozīciju stiprināšanā pēdējo 20 gadu laikā. Tas būs signāls vietējiem krieviem: Latvijā bez latviešu valodas var iztikt. Formāli apgūt, protams, vajag - kaut vai, lai saņemtu “Апльиецыба” un iekārtotos darbā, bet reāli lietot latviešu valodu jums nevajadzēs. Viss tāpat notiks krieviski. Paskatieties kaut vai uz Latvijas premjerministri, kas krievu valodu pārvalda vāji, bet vienalga iet Latvijas sabiedriskajā radio un lauzās krieviski. Būs krievu TV kanāls, ies un mocīsies krieviski arī tur. Latviešu valoda, Dziesmusvēti, tas viss, protams, ir labi - vietējais kolorīts. Taču, lai pilnvērtīgi funkcionētu Latvijā, bez tā visa var arī iztikt. Jums visu paskaidros un iztulkos krieviski.
Pretarguments
Latviešu valoda ir jāstiprina
Piekrītu E.Šnores (četrās no piecām tēzēm) uzsvērtajai nepieciešamībai stiprināt latviešu valodas pozīcijas. Taču neuzskatu, ka jaunā kanāla esamība tās vājinās. Jau tagad krievu valodā runājošie dzīvo krievu valodas informācijas telpā, un daļa no šīs telpas ir Latvijai naidīga. Visas problēmas nevar atrisināt ar vienu – valodas politiku vai TV kanāla krievu valodā esamību/neesamību. Daudz iedarbīgāk būtu, piemēram, aizliegt darba tirgū latviešu diskrimināciju tāpēc, ka viņi neprot (vai nevēlas lietot) krievu valodu, nevis aprobežoties ar fasādiskiem uzlabojumiem, kas aizliedz to prasīt tikai darba sludinājumos. Ja gribam, lai Latvijā atgriežas ārzemēs augušie un izglītotie jaunieši, tas jādara ar steigu.
Ministru kabineta noteikumos vēl joprojām ir nožēlojamā prasība mazākumtautību bērnudārzos divreiz nedēļā noturēt rotaļnodarbības pa 15 minūtēm latviešu valodā, tā vietā, lai nodrošinātu, ka visi bērni, sākot skolas gaitas, prastu latviešu valoda dzimtās valodas līmenī. Mūsu bērni vēl joprojām mācās no PSRS koloniālās politikas mantotā segregētā skolu sistēmā, tā vietā, lai skola būtu valsts valodā ar iespēju pastiprināti mācīties dzimto valodu. Tā tas ir citās Eiropas valstīs.
Vēl viena no koloniālisma mantota paraža ir amatpersonu lauzīšanās krievu valodā, atbildot uz Latvijas mediju jautājumiem. Nē, tas nav jādara nedz Ministru prezidentei, nedz kādam citam politiķim. BBC katru dienu ne vien TV, bet arī radio intervē cilvēkus, kas nerunā angliski un lieliski spēj ziņu aiznest līdz saviem skatītājiem/klausītājiem. Labs piemērs ir Radio Klasika - tur ir intervijas gan angļu, gan krievu, gan vācu valodā, tās var noklausīties gan oriģinālvalodā, gan tulkojumā.
Uzskatu, ka sabiedriskās TV krievu kanālam ir jābūt bilingvālam, titri un tulkojums ir līdzekļi, kā vēstījumu aiznest līdz skatītājam. To, ka valodas politika, atsevišķi ņemta, nav brīnumlīdzeklis, liecina arī šāds piemērs: 1989.gadā latviešu valodu prata ap 19% cittautiešu, patlaban aptuveni 95% (V.Poriņa, irir.lv, 9.aprīlī, 2015). Taču, par spīti tam, cilvēku skaits, kas uzskata, ka Latvija brīvprātīgi pievienojās PSRS pēdējos desmit gados, ir pieaudzis no 25 – 30% līdz 52%. Tas sakrīt ar laiku, kad Krievija sāka izmantot vēsturi kā savas agresīvās politikas daļu.
4
Šantāža darbojas.
Šantāža darbojas.
Ar kanālu krievu valodā mēs demonstrēsim, ka, pateicoties Putina noziedzīgajai rīcībai, ir iespējams panākt krievvalodīgo "likumīgo tiesību ievērošanu” Latvijā.
Zīmīgi, ka LTV7 krievu redakcijas vadītāja O. Proskurova iecerēto LTV krievu kanālu, pirmkārt, redz nevis kā pretlīdzekli Kremļa propagandai, bet gan kā vietējo krievu interešu aizstāvības resursu. Ja rīt Putins izdomās okupēt vēl kādu Ukrainas apgabalu, vietējie krievi prasīs un "eksperti" ieteiks spert tālākus soļus un piešķirt, piemēram, krievu valodai Latvijā reģionālas valodas statusu. Vai nepilsoņiem pašvaldību vēlēšanu tiesības kā Igaunijā. Kā IGAUNIJĀ!!! Ja nē, tad mēs skatīsimies Kremļa propagandu. To jūs gribat?
Šādai šantāžai pašreiz ir ļoti labvēlīgi apstākļi. Ir taču jauna ģeopolitiska situācija! Tāpēc tagad var mēģināt spiest ārā visu, ko Ždanoka ar Buzajevu no Latvijas prasījuši pēdējos 20 gadus. Krievu taktika ir saprotama. Svarīgi ir nepakļauties šai šantāžai, jo ir pilnīgi skaidrs, ka tas stāvokli tikai pasliktinās.
Pretarguments
Vienota informācijas telpa
No šīs tēzes varētu izsecināt, ka krievu valodas kanāls Latvijā ir Putina viltīgais plāns. Es tā nedomāju. Viņam nebūtu vērts tērēties, ņemot vērā pašlaik populārāko TV kanālu topu (skat. 1.pretarguments). Tomēr piekrītu, ka E.Šnores jautātais par to, kādas vērtības pārstāvēs jaunais kanāls, tā žurnālisti un redaktori, ir izšķirīgi svarīgs. Te mūsu domas atšķiras. E.Šnore pauž iepriekšnolemtu sakāvi. Es uzskatu, ka ir iespējams sabiedriskās TV kanāls krievu valodā, kura žurnālisti pārstāv demokrātiskās Rietumu žurnālistikas tradīciju. Žurnālistikas, kuras mērķis ir noskaidrot patiesību. Kura kritiski izvērtē valdību un politiķus, bet ar savu darbu vienlaikus stiprina valsts neatkarību un demokrātisko iekārtu, jo valsts ir tā, kuras ietvarā demokrātija, tai skaitā vārda brīvība, var pastāvēt. Jau tagad LTV tādi krievu žurnālisti ir.
Vārda brīvība nenozīmē pienākumu nodrošināt žurnālistus ar darbu, bet gan redaktoru, TV vadītāju pienākumu un tiesības izvēlēties žurnālistus, kuriem ir skaidras un tuvas Latvijas konstitucionālās vērtības. Kā jau rakstīju, arī braukšanas tiesības eksāmenu nenokārto visi. Starp citu, likumdevējs var aizņemties no Igaunijas Sabiedriskā medija likuma pantus, kas precīzāk nekā Latvijas likumā definē sabiedriskā medija uzdevumu: „4.Sabiedrisko mediju mērķis ir atbalstīt Igaunijas Republikas konstitūcijā noteikto Igaunijas valsts funkciju veikšanu” un “4.2) stiprināt Igaunijas valsts un nācijas pastāvēšanas garantijas un pievērst uzmanību apstākļiem, kas varētu apdraudēt Igaunijas valsts un nācijas pastāvēšanu;” (4.Objective of Public Broadcasting “The objective of Public Broadcasting is to assist in the performance of the functions of the Estonian state provided by the Constitution of the Republic of Estonia. 4.2) enhance the guarantees of the permanence of the Estonian state and nation and draw attention to the circumstances which may pose a threat to the permanence of the Estonian state and nation;)
Vai šā likuma dēļ Igaunijā mediji ir mazāk brīvi nekā Latvijā? Nē, Igaunija ieņem daudz augstāku vietu mediju brīvības novērtējumā (World press freedom index 2014), nekā Latvija.
Jaunā kanāla veidotāju uzdevums ir paplašināt Latvijas demokrātisko informācijas telpu, piedāvājot informāciju krievu valodā, bet saglabājot tās vienotību vērtību, ētikas un profesionālajā ziņā. Tas ir iespējams. Piemēram, CNN neraida tikai angļu valodā, BBC vai Radio Brīvā Eiropa/Radio Brīvība raida vairākos desmitos valodu, taču, ja arī satura akcenti vai izklāsts dažādās valodās atšķiras, nemainās redakcionālās vērtības un principi. Vai Latvijā tas būs viegli izdarāms? Nē, taču tas ir iespējams.
5
Graus Latvijas drošību.
Graus Latvijas drošību.
Hitleram savulaik bija tēze par vācu tautas dzīves telpu - Lebensraum, kas bija teorētiskais pamatojums nacistu agresijai. Kremļa imperiālisti šodien lieto terminu Krievu pasaule. Tās teritorija tiek iezīmēta ar pareizticīgo baznīcām, Puškina pieminekļiem, ar medijiem krievu valodā. Krievija parasti visu to tieši vai netieši finansē. Ja Latvija pati par savu naudu izveidos atsevišķu krievu TV kanālu, fonds Russkij mir būs ietaupījis līdzekļus. Latvieši paši būs stiprinājuši Krievu pasauli, tādējādi palielinot Krievijas agresijas un provokāciju potenciālu nākotnē.
Var daudzmaz droši prognozēt, ka pēc zināma laika krieviskais LTV-3 aizies pa integrācijas taku. Pēc xx miljonu iztērēšanas nāks apskaidrība, ka rezultāta nav un ka līdzekļus lietderīgāk tērēt citur. Krievijas sponsorēto aktīvistu reakciju Latvijā nav grūti prognozēt: Ne soli atpakaļ! Krievu kanāls - mūsu Staļingrada!
Un Krievija vienkārši nevarēs stāvēt malā, kad tik kliedzošas lietas notiek tepat kaimiņos.
Pretarguments
Stiprināt Latvijas drošību
E.Šnore un es laikam tomēr runājam par diviem pavisam dažādiem sabiedriskā medija kanāliem krievu valodā. Kremlis lieto informāciju kā ieroci, un šis ierocis šobrīd tiek likts lietā Latvijas informācijas telpā. „Viņi [Krievija] izmanto informāciju tāpat, kā viņi izmanto kājniekus un raķetes. Viņi sevi neapgrūtina ar patiesību. (..) Notiek pastāvīga bombardēšana ar informāciju,” nesen teica ASV armijas komandieris Eiropā Frederiks Bens Hodžiss (LETA, 19.aprīlis, 2015). Jaunais kanāls ir nepieciešams, lai stiprinātu Latvijas drošību.
Kopsavilkumā Paužu cerību, ka veselais saprāts uzvarēs un LTV-3 krievu valodā netiks izveidots. 
Kopsavilkumā Paužu cerību, ka veselais saprāts uzvarēs un LTV-3 krievu valodā netiks izveidots. 
Es ticu, ka Ēlertes kundze, aģitējot par krievu kanāla izveidi, no sirds domā, ka tas mums palīdzēs. Līdzīgi, kā savulaik LTF vadītājs Dainis Īvāns ticēja, ka 0 variants, proti, pilsonības piešķiršana visiem krievu pārceļotājiem atrisinās visas Latvijas problēmas. Paldies Dieviem, ka pārējiem LTF toreiz pietika prāta neiet pa šo ceļu, pa kuru aizgāja, piemēram, Ukraina, kur, tāpat kā Latvijā, PSRS kolonizācija un etniskās tīrīšanas bija atstājušas ārkārtīgi smagas sekas. 
Šodien krieviskā LTV-3 aizstāvji pēc būtības mums atkal piedāvā iet pa Ukrainas ceļu. Vajagot tāpat kā Ukrainā organizēt “nacionālo sarunu” divās valodās. Vajag tikai krieviem krieviski pateikt, ka, piemēram, PSRS okupēja Latviju, un viņi sapratīs, ka, jā, tā tiešām bija. Galvenais ir to teikt krieviski. Tikai tad tas nostrādās. 
Tas ir naivuma kalngals! 
Jau 20 gadus latviešu politiķi (izņemot NA un Ēlerti) ar krieviem sarunājas krieviski. Un vai tāpēc krievi par viņiem balso? Nē. Ēlertes kundze pati norāda, ka 95% cittautiešu prot latviski. Vai tāpēc viņi atbalsta latviešu kā vienīgo valsts valodu. Nē. 
Mēs, protams, varam iebāzt galvu smiltīs un izlikties, ka krievu valodas telpas paplašināšana pati par sevi nav drauds; ka Latvijas krieviskošana un Kremļa impēriskā politika ir divas absolūti nesaistītas lietas, kas savstarpēji nepārklājas. 
Diemžēl 20 gadu pieredze liecina, ka tās pārklājas un ļoti cieši. 
Tāpēc cīnīties ar Kremļa propagandu, paplašinot krievu valodas telpu Latvijā, ir tas pats, kas dzēst ugunsgrēku ar benzīnu. Rezultāts būs pretējs cerētajam.

QUO tu domā tagad?

PAR
PRET
69 balsojumi

22%

78%

Komentāri (19)

Tavs viedoklis

Atzīmē, kāda tagad ir tava pozīcija.
haralds elceris11/05/2015. 19:02
Latvijā nav vajadzīgi veci TV kanāli krievu valodā un nav vajadzīgs jauns TV kanāls krievu valodā!
+3
atbildēt
Uģis Lapiņš24/04/2015. 09:48
Divvalodība nekādi nestiprina drošību!
+6
atbildēt
Ģirts23/04/2015. 15:21
Pret Kremļa balsi jāvēršas ES līmenī, savā ziņā tas ir NATO 5.pants mūsdienu apstākļos, kurš NEDARBOJAS. Ar LV sīknaudu, Kremļa idejas neapklusināsi. Tam jābūt NATO līmenī, jo tas ir karš, kura galvenais ierocis - informācijas telpa. No šī aspekta 5. pants jau nedarbojas. Ja NATO netiek galā ar informatīvo telpu, bet cer uz lodēm un tankiem, tad tā patiesi ir vāja organizācija un Kremlis to nav atstājis bez ievērības.
Fantazēju, ka nākotnē lodes lidos mazāk, bet cilvēkus iekaros ne mazāk.
+5
atbildēt
Olivers Everts22/04/2015. 09:07
Ja jaunais kanāls būs līdzīgs Free Europe vai Voice of America krievu versijām, tad varbūt. Bet tas neveicinās Latvijas krievu integrāciju Latvijā un ES uz latviešu valodas bāzes. tas gan fakts.
Tikai 3% no LV krieviem nesaprot mediju vēstījumus latviešu valodā.
Vai ir vērts 3% dēļ tērēt 3 miljonus? Subtitrējiet latviešu raidījumus kreiviski. Tas lētāk un efektīvāka integrācija un valodas mācīšanās. To zinu no savas pieredzes Norvēģijā.
Krievu skolas neveicina krievu integrāciju Latvijā, tā arī atsevišķs krievu kanāls to nedarīs bet veicinās segregrāciju. Tikai kopīgas skolas un TV kanāli uz latviešu valodas bāzes to spēj izdarīt.
+11
atbildēt
Jānis Adijāns20/04/2015. 14:33
Tā vietā lai izmestu naudu kanālam krievu valodā labāk būtu uzlikt augstas un nesamaksājamas nodevas par kanālu, kas nav no ES/NATO dalībvalsts, retranslešanu kā arī subsidēt vietējo kanālu (to kas raida latviski) pieejamību bezmaksas pakās, izlikt par pienākumu TV retranslēšanas (vienalba - kabelis, IP vai pa gaisu) kompānijām nodrošināt iespēju atteikties no Krievijas kanāliem.
+11
atbildēt
GGG20/04/2015. 14:21
Jautājums faktiski nav par TV kanālu, bet par divvalodību. Vai nu mēs krievu valodas telpu, kurā jau tāpat var justies komfortabli un latviešu valodu nelietot vispār, vēl vairāk paplašinām jeb tomēr kaut nedaudz cenšamies virzīties uz to, ka Latvijā ir viena valsts valoda.
Nesen radio Baltkom (silti rekomendēju šo "lojālo" kanālu tiem, kas dzīvo ar rozā brillēm vai kam ir pārāk zems asinspiediens :) ) kāds no klausītājiem, nesens imigrants no Krievijas, sūrojās, ka ir bijis latviešu valodas kursos, mācīsies vēl, bet valodu ikdienā nav kur lietot, jo pilnīgi viss ir pieejams krieviski. Vai tas patiešām ir tas, ko mums vajag ?
Nemaz nerunājot par imigrantiem no exUSSR, kuri krievu valodu jau prot, pat imigrants no Ķīnas, ja jāizvēlas, kuru Latvijas valodu izdevīgāk mācīties, izvēlas to, kurā runā simti miljoni nevis knapi pusotra.

Tātad nē, jaunu TV kanālu krieviski Latvijā nevajag. Daļu no ietaupītās naudas varat izmantot, lai nodrošinātu visu LTV kanālu uztveršanu visā Latvijas teritorijā un arī tuvējā pārrobežā.
+13
atbildēt
Sergejs Čakāns20/04/2015. 12:49
Pakļaušanās propagandai notiek dēļ kritiskās domāšanas trūkuma, vai slinkuma meklēt informāciju un vēl šo pakļaušanos var sekmēt, piemēram, kaut kādas kopīgas mentalitātes īpašības, apstākļi, caur kuriem propaganda veiksmīgāk uzrunā. Kritiskās domāšanas trūkst daudziem cilvēkiem Latvijā un vēl var pastrīdēties, vai krievi tiešām ir šī kopuma dominējošā daļa. Priekš tiem, kuri domā un meklējot informāciju, valodas barjera problēmas nesagādā, kanāls nav vajadzīgs. Priekš tiem, kam labi tāpat, kanāls ir bezjēdzīgs. Priekš tiem, kuri dzīvo pašā pierobežā un skatās Krievijas vai Baltkrievijas TV, kanāls neko neizsaka, jo Latvijas raidītāji līdz viņiem nevelk, vai viņiem nav iespējas maksāt par dekoderiem un TV pakām, vai arī viņus viss apmierina tāpat (bezjēdzīgais gals). Vispār ironiska situācija. Loģiskāk iedzīvotāju domāšanas maiņu būtu panākt iesaistot caur dažādām aktivitātēm un pēc iespējas atraujot nost no televizora, kamēr šeit pretējais gadījums - notiek cīņa par to, lai noturētu pie "pareizā" kanāla. 6 miljoni kā papildus finansējums tieši uzņēmējdarbības attīstībai pierobežā (piem. apgrozāmie līdzekļi, investīcijas vai kā citādi, tikai lai nonāk pie cilvēkiem nevis birokrātiem) būtu daudz efektīvāks instruments par tās naudas izmešanu jaunam kanālam, no visiem stūriem jau tāpat raidošajā, krievu valodā.
+11
atbildēt
Viedoklis20/04/2015. 12:33
Mums vajag TV RAIN (http://tvrain.ru/) stila kanālu Latvijā. Kur krievu valodā iestājas par demokrātiju, indivīda brīvību, pozitīvo un paralēli tam pilnāt latviskumu - tradīcijas, pasākumus, vērtības, utt.
Krievu valoda būtu tikai transporta līdzeklis, lai atvestu pasažierus pie pareizām Eiropas un Latvijas vērtībām.
-8
atbildēt
andrejs Berzins20/04/2015. 13:03
nekur tas transporta līdzeklis nevedīs. Pirmkārt, tas nebūs nekāds Mercedes, bet kkāds lēts Dacia.
Otrkārt, iesaku palasīt tādu krievu intelibeņķu portālu kā imhoclub. Tur jūs uzzināsiet visu gan par ideoloģiski pareizo Vitebskas un Kurzemes guberņu vēsturi, gan par spēkā esošo 300 gadus veco Krievijas un Zviedrijas Nīštates miera līgumu,
gan par to, ka visi Latvijā dzīvojošie krievi te dzīvo vismaz 250 gadus un vairums ir grāfu un baronu pēcteči. Vēl būs infa, ka visi latvieši ir hutorjaņe, bet cara laikā mūsu pilsētās apdzīvoja krievi un vācieši.
Tāds vēsturisks pārpratums kā 1918.gada LR vispār nepastāv, jo tā atdalījusies no Krievijas laikā, kad tur valdīja ļeņins, un tādas valsts kā Padkrievija vairs neesot.
Reiz turpat izlasīju kādas juridisko zinātņu "doktores" "analīzi" par 1990. gada 4. maija un it īpaši 1991. gada 21. augusta LR AP deklarāciju nelikumību, juridisko pretrunību un bezjēdzību.
šo aktuālo tēmu sarakstu varētu turpināt un turpināt...
kas ir tie ļautiņi, kurus jūs cerat novirzīt uz Latviskām sliedēm? Vēl jo vairāk, ja tas nebūs propagandas, bet "informatīvs" kanāls. Kas jums liek domāt, ka viņiem šī informācija šķitīs interesanta un patiesa?
+12
andrejs Berzins20/04/2015. 13:11
Atvainojos par rakstības kļūdām.
Vēl. Esmu drošs, ka šie imho lasītāji nav nekādi atslēdznieki vai traktoristi, bet pārsvarā strādā biroja darbu. Tie ir cilvēki, kuriem ir pieejama visplašākā informācija - gan dažādi TV kanāli no visas pasaules, gan internets, bet viņi vienalga ir izvēlējušies vienīgo pareizo viedokli...
+11
Viedoklis20/04/2015. 12:26
Kas ir problemātiskie cilvēki Latvijā, kurus putina režīms varētu izmantot, lai iebruktu Latvijā un sagrautu NATO neuzsākot karu ar NATO? Tie krievi, kas ir ar augstu inteliģenci vai tie kas ir slinki? Ja iet runa par tiem krieviem, kas ir ar augstu inteliģenci, tad tie jau ir iemācījušies gan latviešu, gan angļu valodu un pilnībā. Iet runa par tiem krieviem, kas ir slinki, kuriem ikdienā nav nepieciešama latviešu, angļu valoda. Tie kuri tā dzīvojuši gadu desmitiem un tā varēs turpināt dzīvot gadu desmitiem. Vai viņus var ar sankcijām, piespiedu kārtā iemācīt latviešu valodu? Nu jau pēc 25 gadiem ir sniegta atbilde uz šo jautājumu - nē, nevar!
Jautājums ir - ko ar tiem darīt, lai putina režīms tos nevar izmantot pret mūsu neatkarības saglabāšanu? Tas ir ļoti nopietns jautājums. Tas ir mūsu pastāvēšanas jautājums.
Reāli, ja Tu esi krievs Latvijā, kas dzīvojis vismaz 25 gadus runājot tikai krieviski un nezinot latviešu un angļu valodu vienīgā informācijas telpa Tev ir putina režīma propaganda. Līdz ar to pašreiz putina ir monomopos uz Latvijā dzīvojošajiem krieviem - monopols uz to kā tiem jādomā un kā jārīkojas. Tas ir ļoti bīstami. Ielieciet svaru kausos - vienā Latvijas pastāvēšana, jo mūsu vidū ir putina režīma propagandas varā cilvēku masas un otros svaru kausos kaut kāda sen jau izsapņota ideja par 100% latvisku Latviju, kurā neeksistē krieviski runājošie. Nu nav samērojami. Mums vajag piedāvāt alternatīvu Latvijas krieviem, kas nezin nedz angļu, nedz latviešu valodu. Mums vajag atņemt putina režīma monopolu pār krieviem Latvijā. Tas ir mūsu pastāvēšanas jautājums. Kad tas būs paveikts, mēs varēsim pa šiem pašiem kanāliem vest šos krievus pretī latviskumam - palēnām. Ar burkānu nevis pātagu. Pātaga jau ir izgāzusies - kādus vēl pierādījumus tam vajag?
-9
atbildēt
Baiba20/04/2015. 12:20
Piekrītu Romandai. Un, pat ja pamanīs, tad nosauks to par ASV un Eiropas kopražojuma propagandu. Baigā jēga šķiest naudu. Vieglāk repatriēt viņus uz etnisko dzimteni. Kamēr vēl nav atnesuši savu etnisko dzimteni pie mums.
+13
atbildēt
noyescancel20/04/2015. 12:14
Papildus jāattīsta ziņu platforma angliski (kaut vai uz http://www.lsm.lv/en/ bāzes).
atbildēt
Artis Spertāls20/04/2015. 11:43
Galvenais jautājums ir par saturu šādam kanālam - kamēr kanāla veidotāji spēs nodrošināt interesantu, saturīgu un maksimāli objektīvu saturu, tikmēr šāds kanāls ir nepieciešams, jo ir pierādījies, ka savādāk krievu auditoriju nesasniegt.
Šeit pat nav runa par krievu valodas palielināšanu, jo viņi jau šobrīd skatās kanālus krieviski, šeit vairāk ir jautājums par to, ko krieviski rāda. Un šobrīd rāda Kremļa kontrolētu murgu.
-2
atbildēt
haralds elceris11/05/2015. 19:07
sovakiem interesanti ir, ka lamā Latviju un ka klanās Pu†leram.
+3
andrejs Berzins20/04/2015. 11:35
Vienotībai arvien vairāk paplašinot krievu valodas izplatību Latvijā, arī iespējamie jaunie iebraucēji ne tikai no slāvu zemēm, bet arī Austrumiem izvēlēsies dzīvot krieviskajā Latvijas daļā. Tā jau pašlaik notiek ar daudziem Latvijā dzīvojošiem ķīniešiem, kas ir latviski nerunā (jo tas nav nepieciešams), toties cik necik prot krieviski, un savus bērnus sūta krievu skolās. Pateicoties tam, ka Vienotība turpina Šlesera un Ušakova izstrādāto TUA programmas realizāciju, beidzamajos gados (kopš 2009. gada) pieaug audzēkņu skaits, kas mācās skolās ar krievu valodas apmācību. Es nevēlos, lai mani bērni dzīvotu pārkrievotā Latvijā.
+8
atbildēt
Veiko Spolitis20/04/2015. 10:47
Ko ir devusi pēdējo 25.g. politika virspusēji strādājot ar mūskrievu dzīves stāstu/problēmu īslaicīgu un neregulāru parādīšanu LTV7 kanālā?

Īsti neko, un mūskrievi skatās Krievijas TV kanālus. Tāpēc, šobrīd balstīties uz pēdējo 25.g. pieredzi un nedarīt neko būtu ne tikai strausa politikas turpinājums, bet arī apdraudējums mūsu valsts drošības politikai.

Tiem argumentētājiem kuri uzstāj, ka mūskrievi neskatīsies jauno TV kanālu atgādinu, ka vēl 2.g. atpakaļ LTV bija nožēlojami nepopulārs kanāls, bet ar NEPLP un LTV jaunās vadības pūlēm šobrīd ir atkarojis zaudētās pozīcijas tirgū, un kvalitātes uzlabojumi ir acīmredzami.

Līdzīgi darbs tiks turpināts ar 3 LTV kanālu krievu valodā, un sadarbojoties ar Baltijas valstu kolēģiem, un saņemot atbalstu programmu veidošanā, žurnālistu izglītošanā no VFR un citām Transatlantiskās telpas valstīm darba rezultātam būs jābūt vairāk kā labam. Iesaistot Latvijas krievu kopienu raidījumu veidošanā viņi sajutīsies vajadzīgi/piederīgi, un vēlāk ražīgs darbs un laiks saliks visu savās vietās.

Izdošanos visiem atgūstot mūskrievu prātus un sirdis!
-13
atbildēt
Valters Grīviņš20/04/2015. 13:02
Ja jūskrievi, Spolīt, grib būt piederīgi Latvijai, tad lai nāk un piedalās, runājot latviešu valodā! Parādi 1 gadījumu, kad kāds būtu no kāda pasākuma atgrūsts tikai tāpēc, ka pēc izcelšanās krievs! Pretējā gadījumā viņi grib nevis piedalīties, bet atgūt zaudēto okupācijas armijas durkļu un tanku balstīto impērijas titulnācijas statusu. Un tādi kā tu, kremlini, to viņiem grib palīdzēt.
+15
Romanda Melescenko17/04/2015. 18:48
Auditorija ,kas skatas Krievijas Tv ,nemaz nepamanis ka tads kanals ir.
+23
atbildēt