VARAM uzdod atcelt normu par diferencētu biļešu cenu Rīgā (papild.) • IR.lv

VARAM uzdod atcelt normu par diferencētu biļešu cenu Rīgā (papild.)

48
Foto: Kaspars Krafts, F64

Sprūdžs: Nav valstiski pareizi vienas pašvaldības transporta uzņēmuma budžeta problēmas risināt uz citu pašvaldību un visas valsts iedzīvotāju rēķina

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) ir izvērtējusi Rīgas domes pieņemtos saistošos noteikumus par diferencētām biļešu cenām Rīgas sabiedriskajā transportā un nolēmusi prasīt pašvaldībai šo normu atcelt, aģentūru LETA informēja ministra Edmunda Sprūdža (RP) preses sekretāre Maija Pētermane.

“Nav valstiski pareizi vienas pašvaldības transporta uzņēmuma budžeta problēmas risināt uz citu pašvaldību un visas valsts iedzīvotāju rēķina,” paudis Sprūdžs, piebilstot, ka Rīgas domes iecerei būs negatīvas sekas arī uz pašvaldību finansēšanas sistēmu kopumā.

VARAM juristi, iesaistot arī citu institūciju speciālistus, secinājuši, ka Rīgas domes noteiktā diferencētā maksa par sabiedrisko transportu neatbilst vienlīdzības principam un rada neattaisnojamu diskrimināciju.

Partijas „Vienotība” Rīgas domes frakcijas vadītāja Sarmīte Ēlerte teic, ka VARAM lēmums dos labumu gan visas valsts iedzīvotājiem, gan tieši rīdziniekiem, jo nepamatotā tarifu sadārdzinājuma dēļ ir apdraudēta Rīgas ekonomiskā izaugsme. Biļešu cenu pieaugums sadārdzinātu darbaspēka izmaksas.

Viņa apgalvo, ka Rīgas labklājības radīšanā piedalās arī tie cilvēki, kuri katru dienu iebrauc Rīgā, lai pilsētā strādātu, tāpēc SC un „Gods kalpot Rīgai” koalīcijas lēmums par diferencētajām biļešu cenām apdraud valsts vienotību.

Ēlerte uzskata, ka Rīgas domei ir jāatgriežas pie jautājuma par nejēdzīgi augstajiem sabiedriskā transporta tarifiem, kuri tika pieņemti bez jebkādas ekonomiskās analīzes un pamatojuma.

Atzinumā norādīts uz virkni likumu un Satversmes pantu, kā arī starptautisko tiesību normu, ar kuriem Rīgas domes sagatavotie noteikumi ir pretrunā. Arī Eiropas Savienības tiesas spriedums līdzīgā jautājumā secina, ka ekonomiski apsvērumi nevar būt par pamatu, lai nostādītu labvēlīgākā situācijā kādas teritorijas iedzīvotājus.

Vēl viens no aspektiem, uz ko norāda juristi, saistīts ar Rīgas kā galvaspilsētas statusu un attiecīgi pilsētā esošajām valsts iestādēm, ārstniecības un sociālo pakalpojumu centriem un uzņēmumiem. Šo iemeslu dēļ iedzīvotājiem no citām pašvaldībām Rīgu jāapmeklē ne tikai darba, bet arī daudzu citu iemeslu dēļ.

Juridiski neprecīzas un tiešā pretrunā ar Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumu ir arī normas, kas paredz iespēju citām pašvaldībām slēgt līgumus ar Rīgas domi par atlaidēm saviem iedzīvotājiem.

Līdz ar to VARAM prasa Rīgas domei atcelt noteikumu 1.3 punktu, kas paredz diferencētu sabiedriskā transporta maksu atkarībā no deklarētās dzīvesvietas, un precizēt normu par atlaižu iespējām citu pašvaldību iedzīvotājiem.

Kā ziņots, VARAM vērtēja Rīgas domes saistošos noteikumus, kas paredz no nākamā gada diferencēt biļešu cenas pilsētas sabiedriskajā transportā.

Tikmēr Rīgas mērs Nils Ušakovs (SC) intervijā Latvijas Televīzijas raidījumam “Rīta panorāma” norādīja, ka dome jebkurā gadījumā atradīs juridiski korektu veidu, kā saviem iedzīvotājiem noteikt atlaidi pilsētas sabiedriskajā transportā.

Jau ziņots, ka Rīgas domē 7.oktobrī tika apstiprināti grozījumi pašvaldības saistošajos noteikumos, kas paredz, ka no 1.janvāra Rīgā deklarētie iedzīvotāji līdzšinējo 50 santīmu vietā par biļeti Rīgas sabiedriskajā transportā maksās 42 santīmus jeb 0,60 eiro, savukārt Rīgā nedeklarētajiem pasažieriem biļete maksās dubultā – 84 santīmus jeb 1,20 eiro.

Pēc Rīgas domes teiktā, 1,20 eiro ir brauciena pašizmaksa, bet galvaspilsētā deklarētajiem iedzīvotājiem tiks piemērota 50% atlaide.

Līdzīgas atšķirības plānotas arī mēnešbiļešu cenās, kamēr skolēniem un studentiem, kas apmeklē izglītības iestādes Rīgas administratīvajā teritorijā, neatkarīgi no deklarētās dzīvesvietas atlaides tiks palielinātas no 60% līdz 80%.

Ar šādu soli Rīgas domes vadība cer pamudināt Rīgā dzīvojošos un strādājošos cilvēkus deklarēties Rīgā, lai tādējādi šo cilvēku maksātais iedzīvotāju ienākuma nodoklis (IIN) nonāktu galvaspilsētas kasē.

(papildināta ar S.Ēlertes viedokli)

Komentāri (48)

buchamona 08.11.2013. 17.20

…Tikmēr Rīgas mērs Nils Ušakovs (SC) šorīt intervijā Latvijas Televīzijas raidījumam “Rīta panorāma” norādīja, ka dome jebkurā gadījumā atradīs juridiski korektu veidu, kā saviem iedzīvotājiem noteikt atlaidi pilsētas sabiedriskajā transportā…+++ ok, lai meklē. Rīgas dome uzrādīs caurumus mūsu likumos, kurus Saeima taisīs ciet. Nav juridiski korekta veida, kā galvas pilsēta varētu nostāties pret valsti

+20
-2
Atbildēt

1

    putekliic > buchamona 08.11.2013. 17.52

    Pat ja tos caurumus aizlāpīs, tos grozījumus navarēs attiecināt uz šiem RD noteikumiem. Demokrātiskā valstī likumam nav atpakaļejoša spēka. Risinājums ir viens – jāievēl tāda RD, kas atcels šos noteikumus, nosakot visiem vienādus tarifus (atcels nerīdziniekiem paaugstinātos). Tomēr likums ir jārgoza, lai nākotnē šādu patvaļu nepieļautu, ja nu kaut kad atkal RD vairākumā tiek savēlēlēti kremlini.

    +8
    -6
    Atbildēt

    0

andris902 08.11.2013. 16.54

….jautājums – kāpēc Ušakovs izdomāja paaugstināt biļešu cenas?…lai lāpītu RD budžetu un piesegtu izšķērdīgo dzīvošanu?….

…2013.gada 17.jūlijā Rīgas satiksme biļešu cenas paaugstinājumu neplānoja – tātad, ar pašizmaksu viss bija kārtībā:

“Rīgas satiksme” prognozē, ka pēc eiro ieviešanas biļešu cenas nemainīsies.

Pašvaldības SIA “Rīgas satiksme” izveidota darba grupa, lai lemtu par uzņēmuma nodrošināto pakalpojumu cenām pēc eiro ieviešanas. Uzņēmuma pārstāvis Viktors Zaķis aģentūrai LETA sacīja, ka gan sabiedriskā transporta biļešu cenas, gan maksas autostāvvietu tarifi, visticamāk, tiks aprēķināti precīzi pēc valūtas kursa, summas nenoapaļojot, lai tarifi paliktu nemainīgi.

Zaķis arī piebilda, ka gadījumā, ja arī tiktu nolemts veikt izmaiņas tarifos, pašvaldības uzņēmums tās nevarēs noteikt pēc saviem ieskatiem, bet par to būs jālemj Rīgas domei.

Pārrēķinot latus eiro valūtā pēc Latvijas bankas noteiktā kursa, kas paredz, ka viens lats ir 1,42 santīmi, paredzams, ka sabiedriskā transporta biļete līdzšinējo 50 vietā iepriekšpārdošanā varētu maksāt 71 centu, bet pie sabiedriskā transporta vadītāja 70 santīmu vietā – vienu eiro.

Līdzīgs princips varētu tikt ievērots arī maksas autostāvvietu tarifu aprēķināšanā. Zaķis norādīja, ka “Rīgas satiksme” sākusi pāreju uz maksas automātiem, kuros jānorēķinās nevis ar monētām, bet gan ar maksājumu kartēm, līdz ar to, maksājot ar karti, neērtībām nevajadzētu rasties, savukārt skaidras naudas aparātus, iespējams, nāksies piemērot mazāka nomināla monētām.

Zaķis gan aģentūrai LETA uzsvēra, ka jautājumi par maksas pakalpojumiem pēc eiro ieviešanas vēl atrodas diskusiju procesā, jo darba grupa sākusi darbu tikai pēc tam, kad pieņemts gala lēmums par Latvijas pievienošanos eirozonai. Uzņēmums ar tarifu pārrēķināšanu plāno tikt galā līdz vasaras beigām.

http://nra.lv/latvija/riga/98777-rigas-satiksme-prognoze-ka-pec-eiro-ieviesanas-bilesu-cenas-nemainisies.htm

+17
-1
Atbildēt

0

Ojārs 08.11.2013. 18.23

Dienā.lv bija raksts, ka Ušaks jau nevēlas naudu no nerīdziniekiem, bet gan vēlas, lai RS caurumu (atcerēsimies sniegputeņa bezmaksas braucienus un tamlīdzīgi) aizlāpa Latvijas valdība un citas pašvaldības…
Riktīgs mērglis

+17
-2
Atbildēt

1

    dace_ampermane > Ojārs 08.11.2013. 20.25

    andrejs

    Ritīgs mērglis

    Rīgas mērglis :)

    +10
    -2
    Atbildēt

    0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu