IR

Latvija Eiropā - kā balta lapa 22

Latvijai jāizmanto iespēja, ka par mums maz zina, lai veidotu valstij nepieciešamo stāstu
M_ksla_siena_cilv_ki__ie_e_i_reinis_hofmanis-media_large
Foto: Reinis Hofmanis, F64
Inese Andersone 26.marts 2012 16:27

Tikko ar Latvijas dizaina uzņēmumiem esam atgriezušies no studiju vizītes Berlīnē. Studiju vizītes mērķis bija saprast un izzināt Vācijas tirgu, lai nonāktu pie atziņām par to, kas jāmaina savā esošajā biznesa modelī, lai piesaistītu interesi no Vācijas uzņēmumiem.

Kopumā šādu studiju braucienu arī var dēvēt par antropoloģisku pētījumu sevis izzināšanā - par to, kas esam mēs paši, ar ko atšķiramies, ar ko ieinteresējam. Tiekoties ar ārvalstniekiem, mums ir jāatbild uz jautājumu - mēs neko nezinām par Latviju, kas jūs esat?

Jā, igauņiem ir "Skype", krieviem ir šņabis, zviedriem ir "Ikea", itāļiem - dizains un mode, bet - kas ir mums, ar ko esam unikāli un ar ko paliksim atmiņā?

Pēc divām dienām Berlīnē viena no spilgtākajām atziņām ir tas, ka Latvija ir kā balta lapa, jo daudziem nav priekšstata par to, kas mēs esam.

Un faktu, ka esam nezināmi, varam izmantot savā labā - šo balto lapu varam krāsot ar tām krāsām un tēliem, kādi vēlamies būt un izskatīties. Vienīgi - kas ir tas, ko zīmēsim uz baltās lapas?

Ja mēs kā valsts stratēģiski apzinātos, kas ir piecas lietas, ar ko vēlamies, lai mūs asociē, atliek par to stratēģiski stāstīt visos līmeņos. Gan iekšēji - mūsu iedzīvotājiem, gan ārēji - mūsu stratēģiskajiem partneriem.

Piemēram, mēs droši varam teikt, ka Latvijai ir senas tradīcijas ekoloģiskam un dabiskam dzīvesveidam. Tas izpaužas arī mūsu eksporta produktos, zināšanās par materiāliem, sajūtu radīšanā tūristiem, pārtikas produktos, tas ir tīrs gaiss, pārstrādāti materiāli un dabiskas izjūtas.

Varam teikt, ka esam ļoti radoša tauta, spējot ne tikai izdomāt, bet arī saražot interesantus un inovatīvus produktus. Mēs varam būt pasaules radošais centrs, kur rodas interesanti nišas produkti, un šo pakalpojumu - pievienot radošumu - eksportēt pasaulē.

Mēs varam teikt, ka esam enerģiski profesionāļi, kas vienmēr meklē risinājumus, un, tā kā ģeogrāfiski atrodamies krustojumā starp Rietumiem un Austrumiem, varam būt traplīns Eiropas uzņēmumiem uz Krieviju vai Krievijas uzņēmumiem uz Eiropu. Esam uzticami partneri, kuriem ir svarīga attiecību veidošana ilgtermiņā.

Protams, krāsas šajā audeklā mēs varam paspilgtināt un tajā iezīmēt smaidīgākas sejas nekā tās, kuras redzam ikdienā, bet mums ir jāatceras - ja teiksim vienu, bet darīsim citu, mūs ātri atklās. Taču visupirms mums ir jāzina, ko stāstīt un kā uzvesties - kas ir mūsu identitāte un konkurētspēja biznesa vidē? Turklāt mums pašiem ir jādzīvo savā iedomātajā ideālajā tēlā.

Zīmēt šajā baltajā lapā ikvienam no mums ir milzīga atbildība, jo visi kopā mēs veidojam Latvijas seju un tēlu, esam Latvijas vēstnieki. Un, ja mums visās paaudzēs un profesijās būtu zināmas tās piecas lietas, ar ko esam unikāli pasaulē, tas atvieglotu mūsu dzīvi.

No otras puses, mūsu nav nemaz tik daudz - vien divi miljoni iedzīvotāju. Katrs - gan liels, gan mazs - nakts vidū spēj pateikt, kas ir "Zelta Zivtiņa", bet nespētu pāris vārdos raksturot, kas ir Latvija. Vispirms ir jāveic mājas darbs - jānosaka un jāvienojas par to, kas esam un kas būs "Made in Latvia". Tālāk šī ziņa jāvēsta mums pašiem un tad ārvalstīs.

Ja nezināsim, ar kādām krāsām šo balto lapu aizkrāsot un ko tajā uzzīmēt, sanāks kārtējo reizi lapu saķēpāt.

Autore ir GatewayBaltic direktore

 

Ieteikt šo rakstu? Jā(0)

Populārākie viedokļi

west Balta lapa - tas nemaz nav tik slikti. Balts simbolizē tīrību. Varbūt ar to vajag lepoties ? Balts + zaļš visapkārt ?
Lepoties ar šņabi - sātana dziru, kas novedusi kapā miljoniem cilvēku ?
Var jau, bet vai vajag ?
 +5  Radius_box_plus Radius_box_minus  ATBILDĒT  26.marts 2012 17:18
Plus_opinionžoržs Daudziem rietumniekiem Latvija un Rīga ir kā mazā Krievija. Cik nav redzēti, kas brauc te, lai baudītu to bizantisko eksotiku, tikai tādā drošākā, pieradinātākā veidā - veikalos meklējot gan ikrus un balalaikas, gan ķerstot atsaucīgas meitenes. Latvieši gan paši kaut kā grib noliegt to, ka tās īstā niša no malas izskatās kā būt par tādu starpnieku starp Krieviju un Eiropu. Nu - tas, uz ko Šlesers un viņam līdzīgie allaž tēmējuši. Bet tikmēr tādi pragmatiskāki un pat ne tik ļoti pragmātiski ļaudis to ir mācējuši izmantot. Piemēram, rietumiem tulkojot krievu mentalitāti un rādot viņiem krievu kultūru - tā kā Hermanis vai Žagars ar savām izrādēm.

Taču ja par rakstu - tas nu izklausās tādas kaut kur saklausītas mārketinga speciālistu gudrības. Koncentrēšanās uz kaut ko vienu - nokiju, ikeu, skaipu vai šņabi - no tāda pārdošanas viedokļa tam varbūt arī kādi panākumi, bet censties bezmaz visiem tā saņemties un radīt kaut kādu vienu tēlu, domājot, kā nu uz mums no ārpuses raudzīsies un kā mēs izskatīsiemies un kā mūs labāk pirks - tajā ir arī kaut kas tik infantils.

Lai gan skaidrs, ka tie zīmološanas speciālisti pelna labas naudas. Un ir jau arī piemēri pasaulē, kur kāda pilsēta, novads vai valsts patiešām ir ieguvusi kādu atpazīstamību arī pateicoties kaut kādām tādām kampaņām..
 +5  Radius_box_plus Radius_box_minus  ATBILDĒT  26.marts 2012 16:50
tgruntmanis Es nekadi nevaru piekrist seit izteiktajiem negativajiem viedokliem.
Paris nedelas atpakal, sedejam hotela kafejnica, pirms planotas izrades NY Metropolitana opera (MET).
Nejausi sakam runat ar pie blakus sedosa galdina kundzi, kas izradijas bija radio zurnaliste no Vacijas. Vina bija patikami parsteigta ka esam no Latvijas, kuru vina bija pagajusa vasara apmeklejusi kopa ar vienu no masam Skridem, bijusi opera un nespeja vien jusmot par Marisu Jansonu, Skridem, Latvijas operu un daudziem operas solistiem kas uzstjusies MET. Ari tovakar mes vinu informejam ka dodamies uz operas izradi kur galvena loma ir Marina Rebeka, par kuru vina lidz sim vel nebija dzirdejusi. Nakosaja diena ASV prese sprieda, ka Marina Rebeka izcili dziedajusi, un ka vina "ka 60% no MET dzidatajam ari nak no Latvijas". Biju no sirds lepns par rakstito.
Esmu lepns par Skrastinu, Ozolinu, Irbi, Zoltoku, Girgensonu, Daugavinu, Prokopcuku, braliem Dukuriem, Stronbergu, Kremerata Baltica, Hermani, visiem kas lepni nes Latvijas vardu pasaule.
No arstiem ir Kristaps Keggi ko zin jebkurs ASV ortopediskais kirurgs, asinsvadu kirurgs Kristaps un ortopediskias kirurgs Bertrams Zarini ko labi pazist izcilas iestades ka Stenfordas un Hatvardas universitates un ai tas robecam.
Es katru dienu nesu Latvijas karoga nozimiti pie manas arsta halata malas, un esmu lepns par to ka naku no Latvijas. Mums ir par ko lepoties! ugis gruntmanis
 +5  Radius_box_plus Radius_box_minus 1 ATBILDE  ATBILDĒT  27.marts 2012 06:35

Skatīt visus viedokļus → Pievienot viedokli →

Citi viedokļi

_danoka_trifanova-second_compact
Nākamais raksts

Lai Ždanoka rīko referendumu! (127)

Raivim Dzintaram un viņa mugurkaulainajiem lāpnešiem politika kā Pavlova sunim - reflektoriski reaģēt uz ārējiem kairinātājiem. Reakcija ir prognozējami vienāda - aizliegt, nepieļaut! -, lai arī kādu spuldzīti ieslēgtu viņu dresētāji.

DELFI