IR

The Quick and the Dead

Viedokļi

yopcix Paldies par rakstu! Skat - pamazām pat Hansens LV ekonomiku sāk redzēt pozitīvākā gaismā :) Visi šie mazie indikatori kopā rada ļoti labu iespaidu.
 +5  Radius_box_plus Radius_box_minus  ATBILDĒT  31.janvāris 2012 10:13
freifunkLV ...ļoti labu iespaidu....uz papīra :( paies gads/pusotrs, kamēr cilvēki sāks izjust šo te arī savā ikdienā.
 +2  Radius_box_plus Radius_box_minus  ATBILDĒT  31.janvāris 2012 10:34
aivarsk Not yet the end of crisis in Europa.
So do not say hop before you jump.
I am strictly against the dombrovskinization of Latvian economy particulary tax policy during the last 2-3 years.
If we copy/paste it to implement in Greece, Portugal, Spain - EU/Eurozone will collapse.
Hundreds of millions of lats goes to Russia/Belorussia for cigarets, alco, fuel to Estonia/Lithuania/Poland for food, dresses, etc. because of stupid an unbalanced with the purchasing fiscal/tax policy.
It's real crime against Latvia
 0  Radius_box_plus Radius_box_minus 7 ATBILDES  ATBILDĒT  31.janvāris 2012 10:48
freifunkLV aivarsk , it seems that you are genius. you know, how to balance economics, pay out debts without cut spending an raising tax. shure, we can risk, an putt all money to gain incomes (support export etc.), but it is nonsence, whyle all out export market arr struggling too.
you are typical victim of our opposition politician demagogy...let rais pensions, salaries, support etverthyng...bla bla bla :D its so childish.
 +2  Radius_box_plus Radius_box_minus  ATBILDĒT  31.janvāris 2012 11:16
aivarsk freifunkLV Nekur neesmu deklarējis Tavus man pierakstītos uzskatus, bet es uzskatu, ka nodokļu paaugstināšana ekonomiskās lejupslīdes apstākļos bija/ir noziegums pret Latviju.
Nodokļi bija jāatstāj nemainīgi vai jāsamazina.
 0  Radius_box_plus Radius_box_minus  ATBILDĒT  31.janvāris 2012 12:06
edgarsav AivarK - Godmanim un Dombrovskim nebija dižas izvēles iespējas. Uzkrājumu nebija, aizņemties tirgos par saprātīgiem procentiem vairs nebija iespējams.

Tik strauji noīsināt tēriņus - praktiski nebija iespējams - līgumi saslēgti - tos bez soda lauzt nevar. Valsts darbinieku atlaižot kādu laiku tēriņi nemazinas - atlaišanas pabalsts, bezdarbnieka pabalsts utt.
Tā ka - es teikšu, ka Godmanim nebija nekādu citu variantu, kā celt PVN un doties pie SVF pēc aizdevuma. Piedevām - tas, ka tika celts PVN un Akcīze - principā bija pareizi - jo tas nesamazina vietējo ražotāju konkurētspēju iepretim importam. Kļūda gan bija uzcelt PVN augstāk par Lietuvu un Igauniju. Kur es TEV pilnībā piekrītu, ka Dombrovska+ZZS veiktā IIN celšana gan bija noziegums, jo tā pasliktina Latvijas ražotāja konkurētspēju iepretim Importam. Rezultātā Latvija zaudēja darbavietas un situācija tikai pasliktinājās.
Vienīgā alterntīva kā valsts izdevumus un tekošā konta deficītu varēja samazināt straujāk bija Lata devalvācija. Un nevajag bāzt Baltkrievijas piemēru - ir jau arī Zviedrija, Polija, Lielbritānija, kuru valūtu vērtība samazinājās/tika samazināta(devalvēta) un rezultātā šīs valstis tika cauri ar mazāku IKP samazinājumu un mazāku darbavietu zudumu.
Bet Latvijas elite nolēma, ka svarīgāk aizsargāt bankas un eiro-kredītu ņēmējus. Tas, ka Latvija zaudējusi simttūkstoš cilvēkus darbaspējīgā vecumā - tas viņiem vēl tagad neliekas diezcik būtiski - gan jau kāds atbrauks atpakaļ.
 +1  Radius_box_plus Radius_box_minus  ATBILDĒT  31.janvāris 2012 18:27
aivarsk Tu izlasīji, ko es rakstīju?
Runa nav par aizņēmumu! Bez tā neiztikt, bet, lai normāli atkoptos pēc krīzes un tik dziļā bedrē neiekristu NEKĀDĀ GADĪJUMĀ nedrīkstēja palielināt nodokļus!
Lielāki nodokļi dod MAZĀKUS nodokļu ieņēmumus un nogalina privāto iniciatīvu!
Radius_box_plus Radius_box_minus  ATBILDĒT  31.janvāris 2012 19:01
FrancisPutnins "Lielāki nodokļi dod MAZĀKUS nodokļu ieņēmumus un nogalina privāto iniciatīvu!" - nu nevar izdarīt tik kategoriskus apgalvojumus par nodokļu izmaiņu ietekmi uz nodokļu ienākumiem. Te pirms pāris gadiem Gatis Kokins skaidroja nodokļu palielināšanas ietekmi uz nodokļu ieņēmumiem - gatis.kokins.com/webl...
Radius_box_plus Radius_box_minus  ATBILDĒT  1.februāris 2012 10:04
aivarsk Tātad Jūs apgalvosiet, ka cilvēki no Valkas neiepērkās Igaunijā, bet leišmalē dzīvojošie neiepērkas Lietuvā??? Nauda IZPLŪST no Latvijas!!!
Jūs apgalvosiet, ka vismaz 65% nesmēķē krievu akcizētās cigaretes??????
Risinājums, ko piedāvās dombuks būs "pastiprināt cīņu ar kontrabandu, palielināt robežapsardzes un muitas iestādēm finansējumu", kas radīs jaunu vajadzību pēc naudas valsts pārvaldē, kuru labākajā gadījumā atņems skolotājiem, bet sliktākajā palielinās vēl kādu nodokli.
Radius_box_plus Radius_box_minus  ATBILDĒT  1.februāris 2012 11:31
edgarsav Tāpēc es teicu, ka PVN celšana augstāk par kaimiņvalstīm nebija laba, un darbaspēka nodokļu celšana bija noziegums

Bet principā Godmanim/Dombrovskim variantu daudz nebija:
1) vai nu lata devalvācija + izdevu samazināšana + SVF aizņēmums
2) vai nu nodokļu celšana + izdevumu samazināšana + SVF aizņēmums

Es gan būtu atbalstījis devalvācijas variantu - straujāks un īsāks process, vienlīdzīgāk sadalīti zaudējumi - rezultātā Latvija zaudētu mazāk darbavietas un iedzīvotājus. Tiesa - būtu vairāk bankrotējušu hipotekāro kredītu ņēmēju un lielāki zaudējumi bankām.

Paņemt aizņēmumu un necelt nodokļus un nedevalvēt latu nudien nebija iespējams, jo vienkārši samazināt izdevumus 1 gada laikā nemaz nav iespējams - (līgumu soda sankcijas, atlaišanas pabalsti, bezdarbnieku pabalsti)
Un savukārt nemazinot budžeta deficītu SVF Latvijai naudu neaizdotu - (privātie jau neaizdeva, citur dabūt aizņēmumu nebija reāli)

Kas bijis bijis - pagātni vairs nevar izmainīt, bet maksimāli drīz jāsāk mazināt darbaspēka nodokļi, lai Latvijas ražotāji uzlabotu konkurētspēju iepretī importam. Tas ļaus gan aplokšņu algu īpatsvaru samazināt, gan jaunas darba vietas vairāk radīt.

Par PVN gan es teiktu, ka var pat vēl dažas samazinātās likmes celt uz augšu - piemēram medikamentiem. Patreiz viņas tiek turētas zemas, lai "palīdzētu trūcīgajiem". Bet turīgie jau pērk medikamentus par lielākām summām kā trūcigie. Turīgākie liek silikonus utml. Piedevām lielākā daļa medikamentu ir imports - kāda velna pēc mums jāpalīdz importam un turīgajiem? Labāk uzlikt lielāku PVN un no šīs naudas sniegt atbalstu mazturīgajiem slimniekiem pa tiešo. Un Grindeksam labāk palīdzēsim apmaksājot kādus zinātniskos pētījumus vai samazinot darabspēka nodokļus.
Bet dažas zemās PVN likmes tomēr jāatstāj - piemēram - tūrisms - jau bija pacelts un tika pierādīts, ka jāsamazina. Jo ārvalstu tūristam šī starpība var izšķirt - vai braukt uz Latviju vai kādu kaimiņvalsti ar lētākām tūrisma izmaksām.
Radius_box_plus Radius_box_minus  ATBILDĒT  1.februāris 2012 20:23
Plus_opinionNasing spešal! If we deduct mortgage bubble effect, add shadow economy and adjust to change per capita, then our GDP dynamics is not that volatile as it looks officially.
 +2  Radius_box_plus Radius_box_minus 7 ATBILDES  ATBILDĒT  31.janvāris 2012 10:53
agrunte Tieši tā! By the way, we overtook Russia last year. In 2010, Russia had a GDP p. c. (PPP) 15,900 (World Factbook data) whereas Latvia 14.700. In 2011, there was a GDP growth of 4,1...4,2% in Russia and appr. 5% in LV. But the Latvian PPP was evaluated for 2.25 mio. people, although we are 2.068 now.
So, by the end of 2011, the real GDP(PPP) was appr. 15,900 x 1.0415 = 16,560 USD in Russia and 14,700 x 1.05 x 2.25/2.068 = 16,800 USD in Latvia.
(Es rakstu, ka pagājušogad mēs apdzinām Krieviju pēc kopprodukta uz vienu iedzīvotāju. 2011. gada beigās Krievijai bija apmēram 16.560 USD, bet Latvijai apmēram 16.800. Un tas pie ļoti augstām naftas cenām!).
 +1  Radius_box_plus Radius_box_minus  ATBILDĒT  31.janvāris 2012 12:51
edgarsav Ja vērtē pa Tavam, tad jau jo mazāk Latvijā iedzīvotāji, jo labāks IKP/per capita. Tad jau uz priekšu - varam nemaz ekonomiku neatjaunot - vajag veicināt, lai visi, kas nestrādā tranzītuzņēmumos un bankās brauc prom. Tad Latvija pāris gadu laikā kļūtu bagāta.
Radius_box_plus Radius_box_minus  ATBILDĒT  31.janvāris 2012 18:43
agrunte Tā nav kaut kāda "īpaša" mana vērtēšana, tas ir vispāratzītais vērtēšanas rādītājs. Vnk pagaidām šie dati vēl neparādās skaidrā veidā visādos World Factbook, IMF und World Bank, jo tur viss notiek ar pusgada nobīdi. Apmēram 2012. gada jūlijā manīs nosauktos datus varēs redzēt plaši pieejamās tabulās. Un cilvēki, kuri aplūko šādas tabulas, nemaz neiedzilināsies, kādā veidā ir panākts šāds IKP rādītājs.
(Starp citu, tajos +5% nebūt nav tranzītnozaru un banku pārsvars. Tieši otrādi, mums ražošana bija kaut kur ap +18%.)
 +1  Radius_box_plus Radius_box_minus  ATBILDĒT  31.janvāris 2012 19:40
edgarsav Es tikai gribēju iebilst, ka ar šo samazināto darbaspējīgo iedzīvotāju skaitu, Latvija ir zaudējusi potenciālu.
Itkā jau IKP/per capita izskatīsies labāks, toties mums Latvijas izmērs mazaks nepaliek, ceļu tīkls /per capita jau mums tagad lielāks kā Vācijā - līdz ar to jebkuras infrastruktūras uzturēšanas izmaksas /pec capita būtiski palielinās.
Respektīvi - mums ir štruntīga infrastruktūra un līdz šim varējām konkurēt ar zemākām izmaksām. Toties tagad mums joprojām būs štruntīga infrastruktūra, būs kvalificēta darbaspēka deficīts un visas izmaksas būs lielas.
Ar šo veiksmes stāstu Latvija ir zaudējusi savu potenciālu miljardu vērtībā.


Atjaunot potenciālu - nozīmēs atjaunot iedzīvotāju skaitu, apmācīt ... Nedomāju, ka atgriezīsies daudz mūsējo - drīzāk jau nāksies piesaistīt jaunus imigrantus no trūcīgākām zemēm - līdz ar to problēmas ar latviešu valodu tikai pieaugs.
 +1  Radius_box_plus Radius_box_minus  ATBILDĒT  1.februāris 2012 20:36
Rudmatis Ne visai korekts aprēķins, tad arī Krievijā vajadzētu koriģēt iedzīvotāju skaitu!
Radius_box_plus Radius_box_minus  ATBILDĒT  2.februāris 2012 16:15
Plus_opinionYan LEE Sis bija labs. CSP jau pateica, ka parrekinas visus raditajus saskana ar jauno iedzivotaju skaitu. Loti gadi. Un piekritu, ka lielaks IKP per capita ir laba zina, tas nozime, ka iedzivotaji ir produktivaki neka domats ieprieks.
 +1  Radius_box_plus Radius_box_minus  ATBILDĒT  3.februāris 2012 01:57
agrunte Rudmati, Krievijai iedzīvotāju skaita dati ir diezgan svaigi, viņiem tautas skaitīšana bija nesen, gadu āgrāk nekā mūsējā. Bez tam, Kreivijā nelegāli dzīvo un strādā miljoni ārvalstnieku no Vidusāzijas, BLR, UA un Moldovas - jā vēl tos ņemtu vērā, viņiem IKP per capita būtu vēl sliktākts.
Radius_box_plus Radius_box_minus  ATBILDĒT  3.februāris 2012 15:29
Ivars Umbraško Man no to Zviedru spriedējiem jau alerģija metas. Zviedru bankas bija un arī ir galvenās Latvijas ekonomikas izvarotājas.
 -11  Radius_box_plus Radius_box_minus 15 ATBILDES  ATBILDĒT  31.janvāris 2012 11:34
freifunkLV nu bet protams...un vieglprātīga aizņemšanas nebija pie vainas. arī mantkārība, negausība un īsais prāts. tikai bankas :D:D:D ši bija nevis finanšu krīze, tā ir un bija totāla un visaptveroša veselā saprāta un morāles krīze...lūks, kas šo valsti velk uz grunti.
 +2  Radius_box_plus Radius_box_minus  ATBILDĒT  31.janvāris 2012 11:51
edge_indran -------
99 procentus velk uz leju, bet 1s procents ceļas debesīs - tāds ir ''hansenizācijas'' (REA/SSE tika dibināta 1994.g.) negaidītais rezultāts.
Tāds ir Godmaņa-Repšes-Piebalga 1990-o gadu vadīto 'šoka terapijas' reformu galarezultāts - un, kas līdzīgs noticis tais valstīs (99%), kas sekojušas t.s. neo-liberālisma ideoloģijai:
''The gap between the rich and the poor has grown in most wealthy nations, according to a report by the Organisation for Economic Co-operation and Development.''
www.euronews.net/2008...
 0  Radius_box_plus Radius_box_minus  ATBILDĒT  31.janvāris 2012 12:03
yopcix Tas ir tikai normāli, ka krīzes laikā bagātie kļūst vēl bagātāki - ne jau sagadīšanās dēļ viņi bija bagāti, bet tādēļ, ka prot izmantot iespējas un pielāgoties.
Savukārt tieši treknajos gados ir vērojama pretēja tendence, jo tad valdībām ir iespēja iekrātos labumus it kā sociāli taisnīgi pārdalīt. Un tā līdz nākamajai krīzei, kas neizbēgami seko tam, ka "parastie" ļaudis šos pārdalītos labumus ir notriekuši un vēl apkārušies ar kredītiem.
 +3  Radius_box_plus Radius_box_minus  ATBILDĒT  31.janvāris 2012 12:14
agrunte Jā, ārvalstu bankas labi darīja savu darbu - sniedza iedzīvotājiem kvalitatīvus bankas pakalpojumus. Tāpēc tās ir vainīgas - varēja tak strādāt slikti! Ārvalstu autorūpnīcas arī vainīgas - viņi pārdeva latviešiem glaunus automobiļus - visādus mersedesus u. tml.. Ja automobiļi būtu draņķīgi, latvieši neterētu uz tiem tik daudz naudas, un krīze būtu mazāka. Plazmas televizoru ražotāji arī vainīgi, utt.
 +6  Radius_box_plus Radius_box_minus  ATBILDĒT  31.janvāris 2012 13:05
Plus_opinionVita Atceros īsi pirms lielā kreņķa sākuma Latvijā, strādājot darbā man fonā skanošajā swh nācās dzirdēt tiešām šokejošas banku reklāmas - piemēram -ienāk gimene bankā un sak pasūtīt kredītus braucienam, ritenim un kam vel tur. Nu visi jādomā atceras. Katru reizi dzirdot to, pukojos pie sevis - nu kā var kaut ko tik stulbu raidīt! Vai tiešām Latvijā nav patērētāju tiesību aizstāvji vai prātīgāki pilsoņi, kas varētu pret tām protestēt. Jo man bija pilnīgi skaidrs - palaistu kaut ko tādu zviedru radio - noknābātu dienas laikā un patērētaju dienests sodītu par maldinošu reklāmu. Nožēloju, ka neaizrakstīju kādu sūdzību pati. Nekas jau nebūtu glābts, bet tomēr...
Viens gan - nedomāju, ka tie bija zviedri, kas veidoja, apstiprināja un laida šīs reklāmas. Zviedru banku filiālēm Latvijā ir pašām savi darbinieki, juristi, mārketinga specialisti utt utjpr. - savējie. Un politiķi, kam nelikās, ka kaut kas būtu jāierobežo ar likumu normām. Gaidīt, ka naudas maisi paši regulēs kredītēšanas kārtību ir diezgan bērnišķigi.
 +5  Radius_box_plus Radius_box_minus  ATBILDĒT  31.janvāris 2012 13:53
Ivars Umbraško >>> agrunte saki lūdzu- 30.gados pagājušā gadsimtā ASV lielās depresijas viens no galvenajiem iemesliem nebija nekustamo īpašumu burbulis ??? Ko bankas nezināja pie kā tas novedīs ? Viņi tik debīli un nemācās no iepriekšējās pieredzes ? Ko bankas, kas deva tos kredītus anketā neuzdeva tādu jautājumu "papildus ienākumi" (zem jautājuma tika domāts nelegālie ienākumi)?? Ko bankas nedeva luksus klases mašinas bez pirmās iemaksas ? Ko katru dienu pastkastītē nebija kādas bankas uzbāzšanās ar naudu " kad varēsi tad atdosi" ?
Es jau nesaku, ka paši pilsoņi pilnīgi bez vainas, tiem pilsoņiem pēc PSRS sabrukuma tā bija pirmā pieredze, bet bankas šajā sfērā ir profesionāļi. Bankas to ļaunprātīgi izmantoja ....
 +2  Radius_box_plus Radius_box_minus  ATBILDĒT  31.janvāris 2012 13:54
yopcix Ivar, padomā pats - ļoti lielas bankas meitasfirma ļoti mazā valstī, kas iestājusies ES un ir ar nenormāli strauju izaugsmi. Turklāt tev ir pieejami praktiski neierobežoti naudas resursi, ko aizdot. Un, ja neaizdosi tu, aizdos kāds cits. Ko tu darītu? Protams - mestu kredīts pa labi un pa kreisi, ko visas (ne tikai zviedru) bankas arī aktīvi darīja.
Ja nebūtu vispasaules finanšu krīze, tad treknie gadi turpinātos vēl ilgi, jo pēc Eiropas standartiem mums joprojām ir zemas algas (tātad var augt un varēs atdot kredītus) un maza dzīvojamā platība uz vienu iedzīvotāju (tātad būtu pieprasījums pēc NĪ). Nu kur vēl labāk? Gāzi grīdā! :)
 +2  Radius_box_plus Radius_box_minus  ATBILDĒT  31.janvāris 2012 14:15
yopcix Vēl pieliec klāt atvērtās robežas, kur cilvēki redz, cik labi dzīvo Rietumos, un tur tiešām ir tā, ka, ja tev nav kredīta, tad tevis nav vispār. Pieliec klāt padomju laikos ieaudzināto nekritisko attieksmi pret rietumu labumiem (reklāmām tajā skaitā) un dabūsi recepti kā sačakarēt sev dzīvi :)
 +2  Radius_box_plus Radius_box_minus  ATBILDĒT  31.janvāris 2012 14:18
Plus_opinionNasing spešal! @yopicx
Piekrītu visam līdz brīdim, ka treknie gadi turpinātos vēl ilgi. Tā kā inflācija jau sasniedza 18%, tad valsts ekonomika jau bija uz "pārplīšanas" robežas - vājā eksporta konkurētspēja, zemā produktivitāte. Būtu nevis -16% IKP izaugsme, bet savi -5% (tāpat kā pēc Krievijas krīzes, kad bija jāpārorientē ražošana). Katrai valstij ir savas mazās krīzes, bet žēl, ka tas sakrita ar Lielo depresiju 2.
 +1  Radius_box_plus Radius_box_minus  ATBILDĒT  31.janvāris 2012 16:11
Plus_opinioneiserts Vita,
viss notika godīgi - kredītu ņēma leļļu mājai, leļļu māju arī saņēma.
 +1  Radius_box_plus Radius_box_minus  ATBILDĒT  31.janvāris 2012 18:14
edgarsav Vainot ārvalstu bankas ... ir mazliet muļķīgi.

1) Ja pieturamies pie liberālas filozofijas, tad vainīgi sanāk neapdomīgie kredītu ņēmēji, mazizglītotie darbaļaudis un netālredzīgie uzņēmēji; Tad ... nekas nav jādara. Neredzamā roka visu noliks savās vietās. Efektīvās skandināvu bankas turpinās šitos durakus kāst, "liekais" darbaroku resurss aizplūdīs uz valstīm, kur trūkst lēts darbaspēks, nekonkurētspējīgie uzņēmumi bankrotēs, Latvijas zemes resursus izmantos uzņēmīgāki cilvēki no Dānijas, Zviedrijas, Krievijas, Ķīnas utt. Efektīvajam starptautiskajam biznesam nevajadzīgā un traucējošā latviešu valoda tiks atmesta.

2) ja tomēr uzskatam, ka nacionāla valsts ir domāta priekš tā, lai rūpētos par saviem pavalstniekiem, tad valdībai un parlamentam būtu jāizstrādā tāda likumdošana, lai "neredzamā roka" Latvijas pavalstniekus nenoliek tadā vietā, kas mums nepatīk.

A ja tieši, tad iespējas izsniegt patēriņa un hipotekāros kredītus jau joprojām nav ierobežotas. Pašlaik bankas ir nedaudz nobijušās un rūpīgāk vērtē, bet kad cikls atkal sāks iet straujāk uz augšu - pilnīgi nekas netraucē uzpūst jaunu hipotekāro burbuli.
 +1  Radius_box_plus Radius_box_minus  ATBILDĒT  31.janvāris 2012 18:56
edge_indran -------yopcix
Prihvatizācija nebija nejaušība - tāpat kā kazino, laimētavu, banku un oligarhu parādīšanās 1990-os gados. Likumsakarīga bija sabiedrības noslāņošanās, emigrācija, bezdarbs, nabadzība, depopulācija, noziedzība, krīze, konsolidācija - un arī ''valsts nozagšana'':

«Valsts nozagšana» Latvijā ir ļoti aktuāla

www.diena.lv/arhivs/v...
Radius_box_plus Radius_box_minus  ATBILDĒT  31.janvāris 2012 20:45
edgarsav Privatizācija nebija nejaušība - tur piekrītu.
Bet nebija jau arī daudz variantu. Tā prihvatizācija kalpoja par "mežonigo kapitāla uzkrāšanas periodu" - vecās kapitālistiskās valstis to izdzīvoja pirms 150-100 gadiem - mēs paātrinatā ceļā.

Vai tad bija citi varianti?
1) paturēt visu valsts rokās? Šo to jau varēja gan nedaudz pasaudzēt - lai kā lamā Baltkrieviju, bet iesākumā tas viņiem palīdzēja - piemēram MTZ saglabāšana, darboties spējīgu kolhozu saglabāšana. Bet Baltkrievija to valsts kontroli noturēja par ilgu. Tagad vairs rezultāts nav labs.

2) sadalīt visiem vienādi? Teorētiski jau sertifikāti bija tam domāti. Es savējos izmantoju vērtīgi - noprivatizēju zemi un vēlāk vēl nopirku par 3Ls/gab klāt sertifikātus, lai sievas dzīvoklīti noprivatizētu (jo viņa savus gan bija pacentusies par ~2Ls/gab pārdot) p.s. Manam tēvam ir arī 30 Ventspils naftas akcijas - no tām gan nav nekāda labuma, jo atvērt vērtspapīru kontu izmaksā dārgāk, nekā to vērtība - tāpēc stāv Centrālajā depozitārijā.
Kāda jēga no tādas vienlīdzības?

3) mēģināt taisīt darbinieku kooperatīvus?
Atļaušos apgalvot, ka tas visbiežāk nedarbojas, ja vien tur nav gadījies pie stūres kāds ļoti aktīvs cilvēks. Man ir piemērs - mans Tēvs mantoja kolhoza pajas. Pēc pirmo iecirkņu privatizācijas un tūlītējas likvidēšanas un iztirgošanas pa sastāvdaļām mūsējā iecirknī cilvēki savācās, nodibināja kooperatīvu, sameta pajas, noprivitizēja visu iecirkni - ar mērķi - lai saglabātu tehniku vietējiem - tāda kā MTS. Reāli sanāca tā, ka par tā kooperatīva pakalpojumiem sākumā maksāja kādi 10, drīz jau 5, tagad neviens biedrs. Ir gan vēl palikuši darba kārtībā kādi 2 traktori, kurus praktiski bez atlīdzības izmanto attiecīgie traktoristi. Vienkārši nav nevienam uzņēmības mēģināt no tā visa veidot biznesu. Tagad lēnām iztirgo pēdējos metāllūžņus. Kaimiņu iecirknī sākumā bija nedaudz labāk - tur tādu kooperatīvu izveidoja kolhoza spices vīri - viņi vēl kādu brīdi vēl kautko ražoja - bet liekas, ka likvidējās jau labi pasen.

Var jau lamāt Šķēli, ka viņš negodīgi noprivatizēja tos visus savas ministrijas paspārnē esošos pārtikas pārstrādes uzņēmumus, bet tomēr nevar noliegt, ka viņa privatizētie uzņemumi pārsvarā turpināja strādāt, kamēr vairums pārējo uzņēmumu, kur negadījās kāds veikls biznesmenis, vienkārši iznīka.

Īsais rezumē - phihvatizācija nebija nejauša - bet tā bija neizbēgama. Protams - vajadzēja to darīt prātigāk - nevis maksimāli likvidēt, bet maksimāli censties privatizēt tā, lai turpina ražot.
Radius_box_plus Radius_box_minus  ATBILDĒT  1.februāris 2012 21:04
edgarsav ups - neliels labojums - Viens tomēr vēl maksā par tā kooperatīva pakalpojumiem - mans Tēvs maksā gan - vienu reizi gadā.
:)
Radius_box_plus Radius_box_minus  ATBILDĒT  1.februāris 2012 21:17
Plus_opinionSleepwalker Mortens ir dānis ;)
Radius_box_plus Radius_box_minus  ATBILDĒT  3.februāris 2012 15:33
Plus_opinionYan LEE "Latvian economy was operating way above (16%, assessment by the EU Commission) potential in 2007."

This one was interesting. So there are economies that operate above the potential and there are numbers that measure it. Interestingly how high above the potential operates Greece, Italy, Portugal etc. My guess at least these 16% too. So it would be only correct, that their GDP also falls by these 15-20% before it all ends. Only now Europe looks very determined to stop the recession before all the adjustments happen in these countries. So yes Greeks still have this slow recession, but it will soon stop without even having properly started (from Latvian perspective). By looking at GDP they live only a little bit worse than before crises, so for them nothing has really changed. Doing all the things wrong pays off. Poor Germans though. They have no obligation to pay for growth to sustain an essentially third world country in the first world club, but looks that world will force them into it.
 0  Radius_box_plus Radius_box_minus 1 ATBILDE  ATBILDĒT  31.janvāris 2012 13:47
Plus_opinionAgnis ... I calculated that starting 2008 aggregate GDP loss for Greeceis already about 15-17% with few more yrs to come. So the question remains what is worse - high fever for a while, or slow and exhausting recovery....?
 +2  Radius_box_plus Radius_box_minus  ATBILDĒT  31.janvāris 2012 14:55
andrejs_gr Statistics and numbers are something one can manipulate as he or she wishes. It's just normal and depends on what you want to prove. However, all in all, I doubt that there is anything the Greeks should envy us or we gloat over them. Because in the end it is all about the standard of living. And even in case the recession in Greece will last next 5 years or so the standard of living there would be still much higher than here in Latvia. And in the end their debts (or at least great part of it) will be written-off anyway...
 0  Radius_box_plus Radius_box_minus  ATBILDĒT  31.janvāris 2012 14:22
Paula These are quite poor selection of comments today. The usual writing in Latvian (and the writings show that this people are not understanding Morten's ideas), misguided far-left commentaries and so on. Are all intellectuals on holiday?
 -2  Radius_box_plus Radius_box_minus 1 ATBILDE  ATBILDĒT  31.janvāris 2012 14:56
yopcix I guess he will have to excuse us today :) I can read his article and I hope he can read our comments. But then again - those writing in latvian perhaps don't expect their comments being read by the author at all.
 +1  Radius_box_plus Radius_box_minus  ATBILDĒT  1.februāris 2012 07:24
Plus_opiniongkn Thanks Morten for the appropriate article!!! Seems that your role is to correct 'back to reality' the overoptimistic mood of hey-days and overpessimistic mood of gray-days.
 +1  Radius_box_plus Radius_box_minus  ATBILDĒT  31.janvāris 2012 17:53
Rudmatis Pašlaik tiešām sākam lēnām atkopties un esam pie 83% no pīķa IKP. Toties Igaunija un Lietuva jau atgriezušies pie 90%.
Radius_box_plus Radius_box_minus  ATBILDĒT  2.februāris 2012 16:17

Pievienot savu viedokli

    Lai pievienotu viedokli ⎯

    vai

    Edgars_rink_vi_s_kasparskrafts-second_compact
    Nākamais raksts

    Ārpolitikas debates Saeimā: labi! (4)

    Ceturtdien notikušās ārpolitikas debates Saeimā bija visai raibas gan tēmu daudzveidības, gan satura kvalitātes ziņā.